گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

  • ۰
  • ۰


بعد از اینکه زن ومردی به این نتیجه رسیدند که دیگر نمیتوانند کنا رهم زندگی مشترکشان را ادامه دهند وتصمیم به طلاق از نوع توافقی میگیرند باید توافق نامه ای را پر کنند وبه دادگاه ارائه دهند د راین باره در سایت گروه وکلای پارسای بیشتر بخوانید 


توافق نامه طلاق توافقی چیست؟

این سوالی است که بعضی از زوجین می پرسند معمول است که زوجین شخصا یا توسط وکیل، توافق های خود را در خصوص طلاق توافقی مکتوب می کنند. مثلا در توافقی که در چند روز اخیر در دفتر انجام شد زوجین توافق داشتند که از کل مهریه که ۱۱۴ سکه بود، ۱۴ سکه از جانب زوجه در قبال طلاق به زوج بذل شود و نسبت به ۱۱۰ سکه باقی مانده توافق شد که ۵۰ سکه در دفتر خانه طلاق به زوجه داده شود و ۶۰ سکه باقی مانده هر ماه یک سکه از سوی زوج به زوجه تا پایان آن پرداخت گردد. همچنین توافق شد تنها فرزند زوجین – پسر ۸ ساله – در حضانت پدر باشد و مادر بتواند هر هفته ۴۸ ساعت حق ملاقات داشته باشد..


به عنوان مثال در پرونده ای دیگر زوجین توافق کردند که همه ۳۰۰ تمام سکه بهار آزادی مهریه از جانب زوجه به زوج در قبال طلاق بذل گردد…. پر واضح است انواع توافق ها با توجه سلیقه ها و شرایط زن و شوهر های متقاضی طلاق توافقی، متفاوت است.


اما نکته ای که باید توجه دانست اینکه الزامی به نوشتن توافق ها نیست. در بسیاری از موارد گرچه زوجین توافق دارند ولی تمایل به رویارویی و مذاکره رو در رو با یکدیگر ندارند و شاید صلاح هم نباشد. در مواردی دیده شده است در همین جلسات بگو مگو و …. یا در گرفته است! آنچه اهمیت دارد این است که در دادگاه تمام توافق ها با جزئیات کامل گفته شود.


سوالی که در بسیاری از موارد پرسیده می شود این است که اگر صورت جلسه ای مبنی بر توافق های زوجین نوشته شود مثلا نوشته شود که زوجه ادعایی نسبت به مهریه ندارد یا جملاتی مثل این و بعد از امضاء، زوجین یا یکی از آن ها پشیمان شوند آیا امکان سوء استفاده از این توافق نامه وجود دارد؟ مسلما جواب خیر است زیرا توافقات در راستای طلاق توافقی بوده است که به هر دلیل منجر به آن نشده است و طرف مقابل نمی تواند به آن استناد کند مگر اینکه توافق نامه قبلی بد نگارش شده باشد و در واقع در آن الفاظ و عباراتی به کار رفته باشد که کمی کار را دشوار کند به عنوان نمونه در توافق نامه قید شده باشد که زوجه کل مهریه را از زوج دریافت کرده است! به جای اینکه نوشته شده در قبال طلاق به زوج بخشیده یا بذل می شود. البته در این موارد باز هم جای دفاع محفوظ است. تبصره ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده مقرر داشته: «هر گاه گواهی عدم امکان سازش صادر شده بر اساس توافق زوجین به حکم قانون از درجه ساقط شود کلیه توافقاتی که گواهی مذکور بر مبنای آن صادر شده است ملغی می گردد.»


آیا در طلاق توافقی نیاز به حضور وکیل است ؟ آیا اگر وکیل طلاق توافقی اختیار کنیم نیاز به حضور خودمان در دادگاه است؟ داشتن وکیل در طلاق توافقی با نداشتن آن چه فرقی می کند؟


این ها نمونه ای از سوالات مردم است. امروزه مزایای داشتن وکیل در پرونده های قضایی بر کسی پوشیده نیست گرچه هنوز فرهنگ وکیل داشتن در جامعه ما کاملا نهادینه نشده است، اما تجربه چند دهه اخیر نشان می دهد که با افزایش آگاهی اقشار مردم و افزایش فارغ التحصیلان دانشگاه ها، تمایل و ضرورت استفاده از مهارت های علمی و فنی وکیل در پرونده های قضایی بیشتر شده است. اما آیا طلاق توافقی هم نیاز به وکیل دارد؟ جواب این است که الزامی در این زمینه وجود ندارد و اختیار داشتن وکیل بسته به نیاز و تشخیص هر کدام از زوجین است ما بر اساس تجربه معتقدیم که بودن وکیل خانواده مزایای فراوان دارد:


 در صورت اختیار وکیل نیازی به حضور طرفی که وکیل دارد در تمام مراحل طلاق توافقی دادگاه نیست.

 برای کسانی که تا کنون با دادگاه سر و کار نداشته اند، گذشته از نا آگاهی نسبت به طلاق توافقی، استرس و اضطراب مواجه با قاضی و حضور در دادگاه وجود دارد. بدیهی است طرفی که وکیل اختیار کند دچار اینگونه اضطراب ها نخواهد شد.

 عده ای از مردم با توجه به شخصیت، شغل و سایر مسایل معتقدند که اگر در مجتمع قضایی خصوصا دادگاه خانواده حضور پیدا کنند چه بسا که با شخص آشنا و یا از اقوام خود رو به رو شوند و این به زعم آن ها برای آبرویشان خوب نیست، گذشته از درست و غلط بودن این اعتقاد که جنبه شخصی دارد، بودن وکیل به جای موکل این مشکل را حل می کند.

بی شک یکی از آسانترین و سریعترین پرونده ها طلاق توافقی است، اهل فن می دانند در جای که توافق های زوجین زیاد، مدت دار و یا پیچیده است، نیاز به کسی است که از اطلاعات حقوقی کافی برخوردار باشد و به ظرایف و دقایق طلاق توافقی آگاه باشد. لذا توصیه بر این است که حتی الامکان در تمام مراحل از وکیل استفاده کنید. به نظر وکلای پارسای حتی اگر شخصی تمایل به حضور در دادگاه را دارد بهتر است وکیل خبره در کنار وی باشد.

 انجام مراحل طلاق توافقی توسط وکیل به دلیل آشنا بودن به شعب دادگاه و رویه آن ها سریعتر خواهد بود.

 به تجربه ثابت شده است و به کرات هم دیده ایم که چون در هنگام طلاق بین زن و شوهر و اطرافیان آن ها تنش وجود دارد، بگو مگو و احیانا درگیری بین زوجین و اطرافیان، در دفتر خدمات قضایی، جلسه مشاوره و دادگاه ایجاد می شود. بهتر است اگر تصمیم قطعی برای طلاق توافقی گرفته اید برای حفظ حرمت طرفین؛ جلوگیری از تنش و درگیری به وسیله وکیل خانواده طلاق توافقی را انجام دهید.

در هنگام طلاق بین بعضی از زوجین بی اعتمادی شدید وجود دارد و زوجین بیم آن را دارند که طرف مقابل اصطلاحا سر او کلاه بگذارد. برای جلوگیری از این موضوع، داشتن وکیل بهترین راه حل است.


منبع: گروه وکلای پارسای


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی