گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

  • ۰
  • ۰

در سایت گروه وکلای پارسای بخوانید

طلاق توافقی چه مدت طول می کشد؟

آیا مشاوره برای طلاق توافقی اجباری است؟ 

آیا در صورت گرفتن وکیل الزامی به حضور زوجین در مرحله مشاوره دادگاه است؟

آیا انجام مشاوره وقت گیر است؟


طلاق توافقی چه مدت طول می کشد؟

قبل از جواب دادن به این سوال خوب است که اطلاع داشته باشید که در پنج روز پایانی هر ماه پرونده ارجاع نمی گردد با این توضیح که اگر از بیست و پنجم هر ماه تا پایان آن ماه به دفتر خدمات الکترونیک مراجعه شود امکان ثبت دادخواست وجود دارد ولی به دلیل آمار شعب دادگاه ها ارجاع و تعیین شده شعبه، موکول به اول ماه بعد خواهد شد.


اما متاسفانه رویه دادگاه ها در خصوص شیوه رسیدگی و مدت زمان انجام مراحل یکسان نیست؛ نه تنها رویه شهرهای مختلف ایران که رویه شعبه های یک مجتمع قضایی نیز به دلیل سلایق گوناگون قضات و عدم شفافیت قانون، با هم تفاوت دارد اما وکلای خانواده ما به دلیل اشراف به مجتمع های قضایی تهران و رویه قضات محترم، با توجه به تمایل زوجین، مراحل انجام طلاق را در چهار (۴) الی پنج (۵) روز کاری انجام خواهند داد.


آیا مشاوره برای طلاق توافقی اجباری است؟ 

آیا در صورت گرفتن وکیل الزامی به حضور زوجین در مرحله مشاوره دادگاه است؟

 آیا انجام مشاوره وقت گیر است؟


بر طبق قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱، داوری و انتخاب داور در طلاق توافقی حذف شده است و به جای آن مشاوره اجباری شده است. در شهرهای بزرگ مثل تهران در همان مجتمع قضایی خانواده، واحد مشاوره تاسیس شده است و زوجین یا وکلای آن ها، به سهولت می توانند به واحد مذکور مراجعه کنند. اطلاع داشته باشید که پرداخت هزینه مشاوره بر عهده زوجین است. این هزینه در مجتمع های مختلف خانواده متفاوت است که متغیر بین ۴۰ هزار تومان الی ۸۰ هزار تومان می باشد.


اما شایان ذکر است که مشاوره دادگاه های خانواده تهران گذشته از این که اجباری کردن آن درست بوده است یا خیر تا حدودی تشریفاتی شده است و مشاوره به معنای حقیقی مشاوره نمی باشد و بیشتر از ۵ الی ۱۰ دقیقه بیشتر طول نمی کشد.


اما رویه شعب دادگاه ها در خصوص الزام زوجین یا یکی از آن ها برای حضور در جلسه مشاوره متفاوت است. بعضی از آن ها صرف حضور وکیل را با توجه به عدم تمایل طرفی که وکیل گرفته است کافی می دانند و بعضی از شعب دادگاه هم پافشاری بر حضور لااقل یکی از زوجین در جلسه مشاوره دارند.


وکلای خانواده گروه پارسای، پیشنهاد می کنند که زوجین در جلسه مشاوره حتی الامکان حاضر شوند چه بسا که کار ساز در حل مشکلات آن ها باشد ولی اگر به هر دلیل تمایل به این کار نداشته باشند بدون حضور ایشان و توسط وکیل مشاوره انجام خواهد شد. ولی آنچه که در جلسه مشاوره اهمیت دارد این است که مشروح توافق های زوجین توسط مشاور دادگاه نوشته می شود و به امضای زوجین یا وکلای آن ها می رسد. در این مرحله می بایست در خصوص مهریه، نفقه، اجرت المثل، حضانت، نحوه ملاقات فرزندان و جهیزیه تعیین تکلیف کرد و بر مبنای همین توافقات انجام شده در مورد امور مالی و غیر مالی ناشی از زوجیت است که دادگاه گواهی عدم امکان سازش یا همان رای طلاق توافقی را صادر می کند.


پس از انجام مشاوره و اخذ توافق نامه، به شعبه مراجعه می شود در این جا رویه دادگاه ها متفاوت است بعضی از شعب همان روز یا احیانا یکی دو روز بعد رای را صادر می کنند و بعضی از شعب هم جلسه دادگاه و رسیدگی تشکیل می دهند. در این موارد قاضی شعبه تمایل دارد که شخصا با زوجین صحبت کند.


معمولا وقت دادگاه برای طلاق توافقی نزدیک و سریع می باشد، بعضی از شعب نیز انجام مشاوره را موکول به بعد از جلسه رسیدگی می کنند. بعد از صدور رای (گواهی عدم امکان سازش) مرسوم است که ذیل رای، زوجین می نویسند که اعتراضی ندارند و حق تجدید نظر و فرجام خواهی را از خود ساقط می نمایند.


 

منبع : گروه وکلای پارسای

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی