گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

  • ۰
  • ۰

ازدواج یک شروع تازه همراه با یک دنیا امید وآرزو است ووقتی به هنتهای خط وطلاق میرسد باعث سرخوردگی /شکست وافسردگی میگردد واین درزنان بیشتر اتفاق می افتد

باتوجه به ساختار اخلاقی زنان وروحیه لطیف آنان وساختار قانونی حاکم بر جامعه ما زنان بیشترین آسیب را میبینند

عدم همراهی خانواده ها با توجه به سنتی بودن آنها نداشتن تضمین کاری ومالی درجامعه وجایگاهی که جامعه برای زنان مطلقه ایجاد میکند همه دست به دست هم داده وتحمل این جدایی را برای زنان سخت وسختر میکند تا جایی که به افسردگی هم می انجامد

جدایی از فرزندان وبسیار سخت بودن گرفتن حضانت آنها وداشتن تبصره وماده های فراوانی که این مهم را برای بانوان سخت کرده وبیشترین آسیب را این مادران میبینند 


چه بسا مادرانی که از دیدار فرزندان از سوی همسرانشان محکوم میشوند که این بزرگترین ضربه به یک مادر باتمام روحیات مادرانه ی وی است


مشکلات طلاق برای هر دو طرف چه مرد وچه زن هست طلاق روی کاغذ واز طریق قانون راحت ولی طلاق عاطفی سخت وزمان بر است چه بسا که تاانتها باشخص همراه باشد که این خود ناهنجاریها را درپی خواهد داشت

پس قبل از این تصمیم باید همه یجوانب راباآگاهی وراه حل درست پیش برد تا کمترین آسیب رادرپی داشته باشد



پیامدهای تلخ طلاق برای زنان و بلایی که بعد از جدایی برسر زنان می آید

طلاق اتفاق تلخی است که پیامدهای روانی و اجتماعی زیادی برای زنان دارد و تبعات آن برای زنان بسیار بیشتر از مردان است. زنان پس از طلاق در معرض فشارهای روحی و روانی زیادی مانند اضطراب و نگرانی از بازگشت به منزل پدری ، نوع برخورد اطرافیان ، ترس از سرزنش شدن در مورد عدم توانایی اداره زندگی ، و در بعضی مواقع عذاب وجدان و پشیمانی قرار میگیرند که در برخی موارد آنها را تا مرز افسردگی نیز پیش می برد. در این بخش از نمناک با پیامدهای طلاق برای زنان و مادران آشنا شوید.


روزهای سخت زنان مطلقه بعد از طلاق

طلاق امری چندمرحله ای است که پیامدها و آسیب های آن نیز چندمرحله ایست. قبل از طلاق افراد درباره شرایط بعد از طلاق خود دید مثبتی دارند و فکر می کنند به تنهایی می توانند از پس همه مشکلاتشان بر آیند اما بافت فرهنگی و ارزشی جامعه بر زندگی فردی و اجتماعی تاثیر می گذارد و این افکار تحقق نمی یابد .


پیامدهای طلاق به بافت فرهنگی و ارزشی هر جامعه ای نیز وابستگی مستقیم دارد. طلاق ممکن است در جامعه ای پیامد نداشته باشد اما در جامعه دیگر مشکلات پس از طلاق تبدیل به بحران شود.


آشنایی با مشکلات ودردسر های بعد از طلاق

طلاق یک ناهنجاری اجتماعی است که باعث بروز مشکلاتی در زندگی خانوادگی می شود. احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، اعتیاد، فساد اخلاقی و … مشکلاتی است که ممکن است بعدازطلاق به سراغ زوج هایی بیایید که زندگی مشترک خود را از دست داده اند.پرداختن به مسائل بعد از طلاق و اینکه چگونه از بروز چنین مشکلاتی جلو گیری کنیم در این مطلب آمده است.مشکلات بعد از طلاق


اکثر کسانیکه طلاق گرفته اند و متارکه کرده اند از نظر روحی و روانی افت شدید می کنند و توانایی مدیریت زندگی خود را ندارند و اعتماد بنفس و اراده خود را نسبت به قبل از دست می دهند.


اگرچه طلاق یک ناهنجاری اجتماعی است اما با گسترده شدن زندگی شهری لزوم پرداختن به مسائل بعد از طلاق و مدیریت اتفاقات بعد از آن مخصوصا در میان جوانان بیش از پیش احساس می شود. ، آسیب شناسان و روانشناسان اجتماعی معتقدند احساساتی نظیر ناامیدی، یاس، افسردگی، کاهش اعتماد به نفس، اعتیاد، فساد اخلاقی و … مشکلاتی است که ممکن است بعدازطلاق به سراغ زوج هایی بیایید که زندگی مشترک خود را از دست داده اند.

بر اساس مطالعات جامعه شناختی، طلاق فرآیندی است که ابتدا دارد، اما انتهایی ندارد، به این معنا که طلاق صد درصد اتفاق نمی افتد و صرفا این مسئله به شکل حقوقی پایان می پذیرد، اما مسائل عاطفی ناخودآگاه در ذهن طرفین می ماند.

بسیاری از افرادی که متارکه کرده اند خود را فردی ناتوان و فاقد توان کافی برای ازدواج مجدد می دانند. مردان و زنان از لحاظ واکنشی که در برابر طلاق از خود نشان می دهند با یکدیگر فرق دارند. مردان طلاق را یک حادثه ناگهانی می دانند و زنان آن را به عنوان نقطه پایانی بر یک فرایند طولانی قلمداد می کنند . شاید به همین دلیل است که زنها کمتر احساسهای منفی را درباره طلاقشان دارند اما این اتفاق برایشان تنش زا تر است .


مشکلات بعد از طلاق چیست

مشکلات بعد از طلاق ، طلاق پیامدهای منفی دارد که می تواند برای هر دو جنس مشکلاتی ایجاد کند‎ کمتر کسی است که بعد از طلاق بتواند زندگی عادی و روزمره خود را از سر گیرد. لااقل مدتی از نظر روانی، اجتماعی و … درگیر خواهد بود. پیامدهای اجتماعی، روانی، امنیتی، مالی، عاطفی، جنسی و … زیادی با وقوع طلاق در انتظار افراد است. در این مطلب قصد داریم به مشکلاتی که زن و مرد بعد از طلاق تجربه می کنند، اشاره کنیم.


طلاق پیامدهای منفی دارد که می تواند برای هر دو جنس، ولی به طور متفاوت مشکلاتی ایجاد کند. پیامدهای اجتماعی، روانی، امنیتی، مالی، عاطفی، جنسی و … زیادی با وقوع طلاق در انتظار افراد است. در این مطلب قصد داریم به مشکلاتی که زن و مرد بعد از طلاق تجربه می کنند، اشاره کنیم. با این امید که همه افراد هنگام ازدواج با درایت بیشتری همسر خود را انتخاب کنند تا بتوانند زندگی شان را حفظ کنند. کمتر کسی است که بعد از طلاق بتواند زندگی عادی و روزمره خود را از سر گیرد. لااقل مدتی از نظر روانی، اجتماعی و … درگیر خواهد بود. برخی از مهم ترین مشکلات بعد از طلاق از جنسی هستند که در ادامه می خوانید.


این روزها آمار طلاق به شدت بالا رفته است؛ بیشتر طلاق‌ ها شاید با یک مشاوره درست می‌توانست منجر به ادامه زندگی شود.به اذعان کارشناسان هرچند باید با ریشه یابی و کشف علل و عوامل طلاق از آمار آن کاست، اما به صفر رساندن آمار همیشه نه مطلوب است و نه ممکن. با این حال برای هر فردی، تجربه دردناکی است که تاثیرات متعددی روی زندگی فرد دارد اما این تاثیرات از جمله آثار روانی آن در طول زمان و به تدریج آشکار می‌شود.


بی تردید اتفاقهایی مانند ازدواج و طلاق از مهم ترین نقاط عطف زندگی به شمار می‌روند اما طلاق به سبب ماهیت خود سلامت فرد را از جنبه‌های گوناگون مورد تاثیر قرار می‌دهد.


طلاق همراه خود سبب تغییراتی در زندگی می‌شود که البته بخشی از روند طبیعی آن محسوب می‌شود اما سازگار شدن مردان و زنان مطلقه با این تغییرات مستلزم زمان است. تحقیقات متعددی روی تاثیرات جسمی و روانی طلاق بر سلامت اشخاص صورت پذیرفته است و این تحقیقات نشان می‌دهند که اشخاص مطلقه باید نسبت به سلامت خود بیش از دیگر اشخاص نگران باشند.


طبق تحقیقات پژوهشگران دانشگاه شیکاگو آمریکا از لحاظ سلامت جسمی، اشخاص مطلقه ۲۰ درصد بیش از اشخاص متاهل در معرض ابتلا به بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت و سرطان قرار دارند.


استرس‌های قبل، حین و پس از طلاق، طولانی مدت بوده و سبب ایجاد فرایندهای بیولوژیکی در اشخاص می‌شود؛ این فرایندها منجر به بیماری‌های قلبی و عروقی خواهد شد و روند ابتلا به سایر بیماری‌های مزمن را نیز تسریع می‌کند.


استرس سبب بروز التهاباتی در بدن می‌شود؛ التهاب یک عامل خطر بروز حمله قلبی به شمار می‌رود. برخی دیگر از مطالعات نشان می‌دهد که عادات زندگی اشخاص پس از آن تغییر می‌کند بطور مثال اشخاص دو سال پس از آن به تدریج دچار اضافه وزن می‌شوند.برخی از تحقیقات نیز نشان می‌دهد، مردان مطلقه پس از جدایی از همسر خود کمتر ورزش می‌کنند، کمتر بهداشت فردی را رعایت می‌کنند؛ بیشتر سیگار می‌کشند و به دیگر رفتارهای پرخطر تمایل بیشتری دارند.


زنان مطلقه نسبت به مردان شرایط سخت تری دارند  

 

طبق بررسی‌های موجود چنین به نظر می‌رسد که افزایش طلاق در مجموع برای زنان سنگین‌تر است و به همین دلیل پذیرش جدایی و شرایطی که پس از ان پیش می‌آید برای زنان دشوار‌تر می‌شود. به اعتقاد جامعه‌شناسان زنان مطلقه نسبت به مردان مطلقه به دلایل فرهنگی شرایط سخت تری دارند و با مشکلات عدیده‌ای مانند ترس و تنهایی، افسردگی، مشکلات ناشی از حضانت فرزندان، مشکلات مالی و مهم‌تر از همه برچسب مطلقه از سوی جامعه و نگاه دست دومی مواجه هستند.

 

در حالی که ۹۰ درصد از مردان پس از طلاق مجددا ازدواج می‌کنند ۹۰ درصد زنان پس از طلاق، مجرد می مانند. از سوی دیگر کاهش آمار‌های ازدواج نیز نشان می‌دهد آمار دختران مجرد سه برابر پسران مجرد است و همین مسئله موضوع طلاق را برای زنان حساستر کرده است.  

 

علت بسیاری از طلاق‌ها جزئی و سطحی است

 

بر اساس بررسی‌های روان‌شناسان ترس زنان معمولا از طلاق به دلیل تبعاتی که برای آنها دارد بیشتر از مردان است و به همین دلیل بسیاری از آن‌ها پس از طلاق یا گرفتار مشکلات روحی و روانی می‌شوند و یا اینکه از روش‌های نامتعارف برای جبران کمبودهای عاطفی و یا روحی خود بهره جسته و یا مجبور می‌شود سطح توقعات خود را برای ازدواج دوم به شدت پایین بیاورند. 

 

از طرفی بسیاری از طلاق‌ها به گفته مسئولان به دلایل جزئی و سطحی روی می‌دهد در حالی که مسائل و مشکلات زوجین پس از طلاق به مراتب بیشتر است. همین موضوع به اعتقاد کار‌شناسان دلیل محکمی بر این است که زنان مطلقه با قرار گرفتن در شرایط سخت پس از طلاق، دوران قبل از آن را با همهٔ مشکلاتی که داشته‌اند ترجیح می‌دهد و یا برخی هم به این نتیجه می‌رسند گرفتاری‌هایی که پس از طلاق دارند به مراتب بیشتر از مشکلاتی است که قبلا داشته‌اند.  

 

دکتر عزیز الله تاجیک اسماعیلی استاد دانشگاه در این رابطه به خبرنگار «فردا» می گوید: «آمار طلاق در کشور ما بسیار بالا است در حال حاضر میانگین طلاق ۲۴ درصد است و از هر ۱۰۰ ازدواج ۲۴ ازدواج به طلاق ختم می‌شود. این مسئله به خصوص در استان‌ها و کلان شهرهایی چون تهران، البرز، گیلان و قم به ۳۵ و حتی بالای ۴۰ درصد نیز می‌رسد.»  

 

نه مردان مسئولیت پذیر هستند و نه زنان سازگار

 

وی ادامه می‌دهد: «برای این مشکل عوامل مختلفی وجود دارد که از جملهٔ آن عوامل فرهنگی، اجتماعی روانی و... است. معمولا زن و شوهرهای جوان ویژگی‌های شخصیتی و روانی اولیه برای ازدواج را ندارند. در مردان این مشکل وجود دارد که هنوز به مرحلهٔ مسئولیت پذیری برای پذیرش بار و مسئولیت‌های یک زندگی و تامین آن نرسیده‌اند و در زنان عدم سازگاری با مسائل و مشکلات دردسر آفرین شده است. این دو امر مهم باعث شده ازدواج‌های سفید شکل بگیرد و یا اینکه دختران و پسران با همدیگر هم خانه شوند تا دیگر مجبور به قبول یک سری مسئولیت‌ها نباشند.»  

 

طلاق‌ها مرحلهٔ سازش بین زن و مرد را طی نمی‌کنند

 

این روان‌شناس و استاد دانشگاه می‌گوید: «دو نوع طلاق داریم یکی طلاق رجعی و دیگری طلاق دائم. در طلاق رجعی مرد حق دارد دوباره برگردد و به زندگی با زنش ادامه دهد. البته مدت زمانی که برای عده در نظر گرفته شده و قوانین شرعی و مدنی نیز این حق را به مرد داده‌اند تا بر این اساس بنیان خانواده محفوظ بماند. چرا که در دین اسلام هیچ چیز به اندازهٔ حفظ بنیان خانواده که محل آرامش فرد و شکل گیری بنای اخلاقی فکری و فرهنگی اوست، نیست. یک سوی دیگر قانون مدنی نیز به این پرداخته که اگر زن و مردی بخواهند از هم طلاق بگیرند و جدا شوند، خانواده‌ها واسطه شده و بین آن‌ها را به سازش ختم کنند اما طلاق‌های ما این مرحلهٔ سازش را طی نمی‌کند و در حالی که اجازه و امضای دادگاه لازم است، زن و مرد به دلیل عدم حل مشکلات به دادگاه رجوع کرده و برای جدایی توافق می‌کنند.»  

راهکار بازگشت به زندگی پس از طلاق

اغلب اشخاص پس از طلاق تلاش می‌کنند که قبل تلخ خود را فراموش کنند اما هرگز نمی‌توان زمانی که متعلق به تجربه قبل است، فراموش کرد.


اشخاص عملا در زمان جدایی احساسات ناخوشایندی مانند خشم، غم، تنفر و یا شوک، انکار و کوچک انگاری پدیده طلاق را تجربه می‌کنند. افراد باید در ابتدا طلاق را پذیرفته و آماده ورود به مرحله تازهی از زندگی شوند و از قبل خود عبرت بگیرند.


طلاق باید دروازه ورود به یک زندگی سالم تر و شادتر باشد و اشخاص پس از آن باید به شدت به تغذیه سالم و ورزش توجه داشته باشند.


یکی از بهترین راهکارها برای بازگشت به زندگی طبیعی، پس از طلاق، پناه بردن به خانواده و استفاده از حمایت‌های نزدیکان است.


افسردگی یکی از شایع ترین مشکلات پس از طلاق است و اشخاص مطلقه داین روزها آمار طلاق به شدت بالا رفته است؛ بیشتر طلاق‌ ها شاید با یک مشاوره درست می‌توانست منجر به ادامه زندگی شود.به اذعان کارشناسان هرچند باید با ریشه یابی و کشف علل و عوامل آن از آمار آن کاستر صورت تصمیم به ازدواج مجدد حتما باید مشاوره‌های لازم را با متخصصان مربوطه انجام دهند تا دوباره دچار شکست نشوند و با گام‌های محکم تر و انگیزه بهتری، زندگی تازه را آغاز کنند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی