گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

  • ۰
  • ۰


بعضی از ازدواجها همان ابتدای کار به پایان میرسند منظور همان دوران عقد است اگر در این دوران تصمیم به جدا شدن دارید قانون برای شما مراحل وشرایطی دارد که قبل از اقدام به دادن دادخواست این شرایط را در سایت گروه وکلای پارسای بخوانید 

ما هم این مطلب را برای شما در این بلاگ آورده ایم


درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد

 

در ابتدا توضیح دهیم که منظور از دوران عقد، زمانی است که بین زوجین عقد نکاح دائم منعقد شده است ولی بین آن ها یا نزدیکی (زناشویی) واقع نشده است و یا این که هنوز زندگی مشترک را شروع نکرده اند. در این سایت به صورت تخصصی و به تفصیل در خصوص راه های طلاق از جانب زوجه توضیح داده شده است که می توانید برای اطلاعات کامل تر به لینک های مربوطه مراجعه نمایید. حال در این مقاله به طلاق از طرف زن در دوران عقد می پردازیم


اما در این مختصر به اجمال باید گفت که اگر طلاق توافقی نباشد و زوج (شوهر) رضایت به طلاق نداشته باشد و طلاق از طرف زن باشد زوجه بایستی عسر و حرج خود را به دادگاه ثابت نماید یا تحقق یکی از شروط ۱۲ گانه مندرج در عقدنامه البته به شرطی که زوج آن ها را امضاء کرده باشد.


بدیهی است که عقد نکاحی که تازه تشکیل شده و هنوز زندگی مشترک آغاز نشده است اثبات عسر و حرج بسیار دشوار است مگر این که مدت طولانی به تشخیص عرف از عقد گذشته باشد و زوجه بلاتکلیف باشد. پس فقط می ماند اثبات یکی از بندهای ۱۲گانه سند ازدواج.


با ملاحظه اجمالی ۱۲ شرط عقدنامه مشخص می شود که بعضی از شروط اساسا برای درخواست طلاق از طرف زن در دوران عقد مثل شرط ۱۰ عقدنامه مصداق ندارد و فقط در سایر شرط ها امکان تحقق در دوران عقد متصور است.


بنابراین با توجه به سخت بودن طلاق در دوران عقد اگر زنی مصر به طلاق باشد مرسوم است از طریق مطالبه مهریه، مطالبه نفقه و با استناد به حق حبس خود به تعبیر عامیانه به زوج فشار وارد می کند تا راضی به طلاق گردد و معمولا هم زوج به طلاق توافقی راضی خواهد شد به این صورت که یا زوجه کل مهریه استحقاقی را در قبال طلاق بذل می کند یا بر سر مقداری از مهریه توافق می کنند و باقی مانده را زوجه در راستای طلاق بذل می کند.


بدیهی است مواردی که در بالا گفته شد مشمول زنی که از شوهر وکالت در طلاق دارد نمی شود زیرا اگر وکالت طلاق زوجه ای کامل باشد می تواند از طریق طلاق توافقی و انتخاب وکیل برای شوهر، خود را از قید زوجیت رها کند. برای داشتن اطلاعات بیشتر می توانید لینک های بنفش رنگ را دنبال کنید.


از دیگر راه های طلاق استفاده از دادخواست الزام به تهیه مسکن است. می دانیم که از وظایف زوج این است که برای همسرش منزل به جهت شروع زندگی مشترک تهیه کند که در عرف موکول به بعد از مراسم عروسی است. در مواردی که بعد از عقد نکاح، شوهر به دلایلی زن را بلاتکلیف رها کرده می توان از طریق این دادخواست، گرفتن رای لازم، مقدمات دلایل درخواست طلاق  را فراهم کرد. به عبارت دیگر بلاتکلیف گذاشتن زن در دورا عقد برای مدت زمان غیر متعارف از دلایل طلاق است.


مهریه در دوران عقد از سوی زوجه قابل مطالبه است و از حیث مراحل مطالبه مهریه فرقی بین دوران قبل و بعد از عقد نیست. اما اگر سئوال مفروض این باشد که در دوران عقد امکان گرفتن مهریه و طلاق توامان وجود دارد یا خیر؟ کاملا بستگی به دلایل طلاق زن دارد و اینکه طلاق به استناد عسر و حرج باشد یا شروط ضمن عقد نکاح.


منبع: گروه وکلای پارسای


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی