گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

  • ۰
  • ۰

در امر طلاق توافقی وقتی وکیل میگیری همه ی کارها را به او سپرده تا طلاق صورت بگیرد در اینجا این سوال پیش می آید آیا وکیل میتواند خود اقدام به گرفتن مهریه برای موکل خود بکند قانون در این باره چه میگوید این سوال خود را در سایت گروه وکلای پارسای بررسی کنید


آیا امکان گرفتن مهریه از طریق وکالت در طلاق وجود دارد؟

این امکان بستگی به حدود اختیارات داده شده از سوی زوج به وکیل در وکالتنامه دارد با این توضیح که اگر به عنوان مثال در وکالتنامه نوشته شده باشد زوجه وکیل در طلاق باشد با بذل هر مقدار از مهریه یا معادل آن، در اینجا زوجه می تواند پس از اخذ وکالتنامه حتی بدون رضایت زوج و در بیشتر مواقع حتی بدون اطلاع زوج، علاوه بر طلاق، دادخواست مطالبه مهریه هم تقدیم دادگاه کند مگر این که مفاد وکالتنامه حکایت از ان کند که طلاق در صورت بذل مهریه میسر خواهد بود.


لذا به آقایون توصیه می شود با آگاهی کامل از موارد مذکور – در صورت تمایل – به همسرتان وکالت در طلاق بدهید و بدانید این شما هستید که حدود اختیارات وکیل را ،تعیین می کنید که زوجه بتواند علاوه بر طلاق مهریه را هم مطالبه کنید یا طلاق در قبال بخشش کامل مهریه باشد.


نکته: اظهار بی اطلاعی از مفاد یا نتایج وکالت نامه پس از امضاء در دفاتر اسناد رسمی، در دادگاه ها پذیرفته نمی شود.


نکته: طلاق توافقی با وکالت در طلاق لزوما از طریق وکیل دادگستری انجام می شود در واقع در این مورد اختیار وکیل برای شوهر الزامی است. زوجه یا هر شخص دیگری که از مردی وکالت در طلاق همسرش را داشته باشد می بایستی به استناد وکالتنامه خود برای زوج وکیل مع الواسطه تعیین کند و دیگر لزومی به حضور و اطلاع زوج نمی باشد.


اگر زوجین هر دو یا یکی از آن ها خارج از کشور باشند، طلاق توافقی به چه صورت انجام می شود؟


اگر زوجین هر دو یا یکی از آن ها خارج از کشور باشند و در خصوص طلاق توافقی و حقوق ناشی از زوجیت (مهریه، اجرت المثل، حضانت، جهیزیه) توافق داشته باشند. طرفی که خارج از کشور است می تواند وکالت در طلاق رسمی را که در یکی از سفارت خانه ها یا کنسولگری های ایران در خارج کشور تنظیم شده است را برای همسر یا یکی از معتمدین خود ارسال کند تا شخص مذکور در ایران برای او وکیل دادگستری اختیار کند.


توجه داشته باشید صرفا وکیل دادگستری از جانب موکل می تواند در محاکم و حتی برای طلاق توافقی به وکالت از دیگری اقدام نماید و شخصی که وکالت در طلاق به او داده شده است (وکیل مدنی) فقط می تواند با آن وکالتنامه برای موکلش با وکیل دادگستری قرارداد منعقد نماید.


یک راه دیگر هم طبق تبصره ماده ۱۵ قانون حمایت خانواده جدید برای زوجین ایرانی مقیم خارج از کشور پیش بینی شده است به این صورت که اگر بخواهند در کشور محل اقامت، با طلاق توافقی از هم جدا شوند اول می بایستی به سفارت یا کنسولگری ایران در آن کشور تماس حاصل شود کنند تا شخص صلاحیت دار برای اجرای صیغه طلاق، توسط آن مرجع، معرفی شود. پس از مراجعه زوجین به شخص مذکور و اجرای صیغه طلاق و اخذ گواهی ، می بایستی به سفارت یا کنسولگری ایران برای ثبت طلاق توافقی مراجعه شود. با این روش دیگر نیاز به اخذ حکم دادگاه برای طلاق توافقی نیس ولی متاسفانه بعضی از کنسولگری های ایران در این زمینه بر طبق قانون عمل نمی کنند.


در روش اول هم توضیح داده شد که زوجین هر دو یا طرفی که خارج از کشور است می تواند وکالت در طلاق تنظیم شده در سفارت یا کنسولگری کشورمان را برای شخصی در ایران ارسال کند…


منبع:گروه وکلای پارسای


نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی