گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

  • ۰
  • ۰

گاهی جوانان قبل از شروع زندگی مشترک ورفتن زیر یک سقف به این نتیجه میرسند که برای هم ساخته نشده اند وبه توافق میرسند که از هم جدا شوند در اینصورت با مراجعه وتشکیل پرونده طلاق توافقی از هم جدا میشوندتمام مراحل این طلاق مانند همه یطلاقهای توافقی است که بارها در مورد آن گفته شده است 

تنها تفاوت در باکره بودن یا نبودن زوجه میباشد که این باید از سوی دادگاه وبه شکل قانوی که همان مراجعه به پزشک قانونی است وبا مهر وامضای پزشک این موسسه باشددرپرونده درج گردد 

اگر زوجه باکره باشد مهریه به او طعلق نمیگیرد مگر اینکه در عقد نامه ذکر شده باشد وتوافق طرفین باشد 

ودیگر اینکه زوجین میتوانند بعد از سپری کردن زمان مشخص بعد از طلاق نام همسر را از شناسنامه پاک کند 

در این مقاله به طور کامل مراحل این طلاق رابا شما درمیان میگذاریم


طلاق توافقی چه مدت طول می کشد؟


به طور کلی مدت زمان طلاق توافقی حدود 3 الی 15 روز می باشد که این مورد  زمانی که از طرف وکیل پایه یک دادگستری پیگیری می شود با توجه به مهارت ایشان و تجربه ای که دارند می تواند زمان کمتری  باشد.


طلاق توافقی در دوران عقد:


طلاق توافقی در دوران عقد و قبل از شروع زندگی نیز امکانپذیر بوده و البته باید توجه داشت در این مدل طلاق  توافقات طرفین بسیار اهمیت دارد و حتی اگر زوجه باکره باشد میتواند به گرفتن کل مهریه توافق کند و با بخشیدن بخش ناچیزی از مهریه ، مابقی آن را مطالبه کند. البته از مزایای این دوران در صورت باکره بودن زوجه پاک نمودن نام همسر میباشد در این خصوص اقرار زوج به باکره بودن همسر خویش تاثیر خاصی نداشته و با اخذ معرفی نامه به پزشکی قانونی مراجعه و با اخذ تایید پزشک مبنی بر گواهی سلامت پرده بکارت و درج این موضوع در رای و عنوان غیرمدخوله بودن رای صادر میگردد و نیازی به گواهی پزشکی مبنی بر عدم بارداری با عنایت به عدم دخول وجود ندارد با درج این امر در رای زوجه میتواند به اداره ثبت احوال مراجعه و با ضمیمه نمودن رای درخواست صدور شناسنامه جدید بدهد که بدین ترتیب نام همسر سابق از شناسنامه حذف میگردد و زوجه می تواند بدون مشکل و به راحتی و کاملا قانونی اقدام به اخذ شناسنامه  جدید نماید.


طلاق توافقی در دوران عقد چگونه است؟ این سوال برای کسانی که در دوران عقد هستند و می خواهند جدا شوند بسیار حائذ اهمیت است. اگر منظور از دوران عقد، عدم نزدیکی و رابطه ی زناشویی بین زوجین باشد، رویه موجود در دادگاه های خانواده تهران بر این است که اگر زوجه مدعی بکارت شود از سوی دادگاه به پزشکی قانونی جهت معاینه ارجاع داده خواهد و در صورت تایید بکارت و عدم نزدیکی این امر در رای دادگاه تاثیر گذار خواهد بود. اگرچه در بعضی از شهرستان ها اظهار زوجین مبنی بر هدم رابطه زناشویی کافی می باشد. بهتر است بدانید که در صورتی که زوجه دوشیزه باشد پس از ثبت طلاق، زوجه حق رجوع به مهریه را نخواهد داشت. علاوه بر این موضوع زوجین با مراجعه به اداره ثبت احوال می توانند شناسنامه جدیدی اخذ نمایند که در آن نام همسر قبلی و طلاق در آن نوشته نشده باشد.


به این موضوع توجه کنید که که در طلاق توافقی که بین زوج رابطه ای زناشویی ای وجود نداشته (زن دوشیزه نشده باشد ) زوجه در هنگام مراجعه برای دادن داخواست طلاق توافقی باید اظهار کرده باشد که کل مهریه استحقاقی را در قبال گرفتن طلاق بذل می کند.


شرایط طلاق توافقی در دوران عقد

همان طور که گفته شد یکی از شرایط طلاق توافقی در دوران نامزدی برای اثبات عدم نزدیکی آن است، اگر زوجه ادعای بکارت کند دادگاه از او می خواهد که با مراجعه به پزشکی قانونی یا ازمایشگاه معتبر و انجام معاینه، گواهی تأیید بکارت بگیرد.


طلاق توافقی در دوران عقد و مهریه

از لحاظ قانونی آنچه دوران عقد را از دوران زندگی زناشویی متمایز می نماید، «عدم رابطه زناشویی بین زن و مرد است.» وقوع نزدیکی بین زن و مرد، تعلق تمام مهریه به زوجه را ضروری می سازد، مگر اینکه زوجه بخواهد در ازای دادخواست طلاق، بخشی از مهریه خود را به مرد ببخشد. زوجه می تواند هر زمان، در طول زندگی زناشویی و در دوران عقد، مهریه خود را مطالبه نماید. در صورتی که طلاق توافقی در زمانی که زن باکره است انجام شود، زن از لحاظ قانونی و شرعی مستحق نصف مهریه خواهد بود، البته زوجین می توانند بر پرداخت و دریافت کل مهریه توافق نمایند. حتی زن می تواند در جریان طلاق توافقی همان نصف مهریه را نیز بذل نماید. در صورت بکارت زوجه و بخشیدن مهریه از طرف او، پس از ثبت طلاق توافقی، زوجه نمی تواند به مهریه بذل شده خود رجوع نماید. همچنین در صورت دوشیزه بودن زوجه، وی می تواند با ارائه درخواست، اقدام به اخذ شناسنامه جدید و حذف نام همسر از شناسنامه در گروه وکلای تهران کند.


در واقع طلاق توافقی در دوران عقد در همان روزهای نخستین بعد از عقد است قبل از اینکه طرفین به اصطلاح زندگی مشترک را شروع کنند وزیر  یک سقف بروند بهترین راه جدایی طرفین و سریعترین راه طلاق توافقی است . زن اگر بخواهد در دوران عقد ( به اصطلاح نامزدی ) طلاق بگیرد لازم است که یکی از شرایط 12 گانه ( شروط ضمن عقد ) را ثابت کند و گر نه طلاق گرفتن بسیار مشکل خواهد بود البته زن می تواند از حق حبس خود استفاده کند و به این وسیله زندگی را مختل کند تا همسر ( زوج ) مجبور به طلاق او شود اما اگر زوج بخواهد همسرش را در دوره عقد طلاق دهد و زن راضی نباشد . طبق م 1092 ق . م (( هرگاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد زن مستحق نصف مهریه است و اگر شوهر قبلا بیش از نصف مهریه را داده باشد حق دارد مازاد از نصف را عینا  یا مثلا یا قیمتا استرداد نماید .


پس اگر در دوران عقد نزدیکی صورت نگرفته باشد زن مستحق نصف مهریه است ولی اگر نزدیکی صورت گرفته باشد زن مستحق کل مهریه می باشد که منظور همان دوشیزه بوده زن می باشد یعنی داشتن پرده بکارت که این امر از طریق معرفی زن به پزشکی قانونی و نامه پزشکی قانونی امکان پذیر است .


باکره بودن زن علاوه بر اینکه مهریه را نصف می کند مزیت دیگری که دارد این است که عده طلاق ندارد و اینکه هر کدام از زوجین می توانند بعد از طلاق با مراجعه به دفتر پیشخوان و یا اداره ثبت احوال با ارائه مدارک لازم از قبیل اصل شناسنامه ، کپی کارت ملی ، دادنامه طلاق ، طلاقنامه و گواهی مربوط به دوشیزه بودن زوجه از دفتر خانه طلاق نسبت به حذف ازدواج و نام همسر از شناسنامه اقدام کند . این امر هم از طریق خود شخص امکان پذیر است و هم از طریق وکالت دادن به وکیل دادگستری صورت می گیرد .


دلایلی که باعث بوجود آمدن طلاق در دوران عقد می شود . ( طلاق توافقی در دوران نامزدی ) عدم سازش طرفین ، انتخاب اشتباه ، مشکلاتی مانند شاغل نشدن مرد ، نداشتن مسکن ، نداشتن توانایی تهیه جهیزیه از طرف خانواده زوجه ، یا اینکه شخص بعد از عقد متوجه می شود که طرف مقابل مرد یا زن آرزوها و رویاهایش نیست چون در دوران عقد با اخلاق و رفتار همدیگر آشنا می شوند و عیب ها و نواقص همدیگر را می بینند در نتیجه ترجیح می دهند که از همان ابتدا اعطای زندگی مشترک را به لقایش ببخشند ، البته توصیه مهم گروه وکلای تهران این است که حتما دو طرف وقت کافی بهم بدهند و برای طلاق توافقی در دوران نامزدی اصلا عجله ای نداشته باشند و سعی کنند مشکلات موجود را توسط روانشناس یا مشاور حل کنند یا توسط بزرگان فامیل سعی کنند از طلاق توافقی در دوران نامزدی جلوگیری کنند و در نهایت اگر دیدن مشکل تحت هیچ شرایطی حل نمی شود می توانند با حضور در گروه وکلای تهران نسبت به دادن وکالت و گرفتن وکیل جهت انجام طلاق توافقی در دوران نامزدی اقدام لازم را انجام بدهند .

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی