گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

گروه وکالت مجد

در این بلاگ تمامی اخبار و مطالب مرتبط با گروه وکالت مجد در دسترس شماست

  • ۰
  • ۰

مشاوره قبل از طلاق

زندگی که برپایه ی مشورت وگرفتن مشاوره از افراد متخصص دراین زمینه بنا میگردد مستحکم تر وبهتر سپری میشود زن ومردی هم که در زندگی مشترکشان با هم مشورت کنند کمتر دچار مشکلات میشوند گاهی باوجود همه این مشاوره ها با زوجین به ته خط زندگی مشترک میرسند وبا هم به تواقف برای جدایی میرسند وبا مراجعه به دفاتر قانونی برای طلاق سعی به جدایی میکنند مسئولین نیز با شنیدن دلایل وتوفقات آنها تلاش خود را برای عدم طلاق وحل مشکل فی مابین با برقراری جلسات مشاوره انجام میدهند تا این کانون زندگی از هم نپاشد وبرقراری این مشاوره ها را اجباری است واگر این مشاوره ها هم کار آمد نبود پروسه طلاق به اجرا درآمده وتوافقاتشان اجرایی میگردد


بر طبق قانون حمایت خانواده مصوب ۱۳۹۱ انجام مشاوره اجباری شده است. اما رویه دادگاه های خانواده کشور یکسان نیست. در بعضی از شهر ها زوجین و یا وکلای آن ها به واحد مشاوره بهزیستی آن شهر ارجاع داده می شوند اما در تمام مجتمع های قضایی خانواده تهران، واحد مشاوره مستقر در همان مجتمع شده است و با معرفی شعبه رسیدگی کننده به طلاق توافقی، زوجین یا وکلای آن به واحد مشاوره مراجعه می کنند اما رویه شعبه های دادگاه خانواده متاسفانه در این خصوص یکسان نیست. با توضیح این که بعضی از شعب حضور زوجین را برای مشاوره الزامی می دانند، بعضی از شعب حضور یکی از زوجین را لااقل برای مشاوره ضروری می دانند و در نهایت بعضی شعب دادگاه خانواده هم انجام مشاوره بدون حضور زوجین و با وکیل را امکان پذیر می دانند.


آنچه وکیل خانواده باید توجه کند اینکه در وکالتنامه امضاء موکل خود در خصوص شرکت در جلسات مشاوره دادگاه اخذ کند تا بهانه ای دست مرجع رسیدگی کننده نباشد که وکیل اختیار از موکلش در شرکت در جلسه مشاوره را ندارد. به هر حال رویه و سلیقه دادگاه ها متفاوت است. با عنایت بر اینکه بعضی زوجین حتی حاضر نیستند برای لحظه ای در دادگاه و جلسه مشاوره حضور یابند، وکلای خانواده گروه پارسای با توجه به تجربه فراوان در این زمینه، برای عدم حضور موکلینی که تمایل به شرکت در جلسه مشاوره ندارند، نهایت تلاش را می کند



خانه / زندگی بهتر / مشاوره قبل از طلاق؛

 سوالاتی که باید قبل از طلاق پاسخ دهید مشاوره قبل از طلاق؛ سوالاتی که باید قبل از طلاق پاسخ دهید در زندگی بهتر ۲۹ مهر ۱۳۹۷ ۱ نظر 2,140 بازدید جلسات مشاوره قبل از طلاق ، مدت زمان مشاوره قبل از طلاق ، مشاوره قبل از طلاق توافقی ، مشاوره قبل از طلاق اجباری شد ، تعداد جلسات مشاوره قبل از طلاق ، سوالات مشاوره قبل از طلاق ، مرکز مشاوره قبل از طلاق در دادگاه خانواده ، مرکز مشاوره طلاق مراجعه به مشاور پیش از طلاق توافقی مطابق قانون ضروری است اما متأسفانه جلسات مشاوره‌ای که برای زوجین برگزار می‌شود فرمالیته است و با رد و بدل شدن چند سؤال از دلایل طلاق خاتمه پیدا می‌کند. رجوع به حَکَم هرچند همچنان در صورتی که طلاق به درخواست یکی از زوجین باشد مطرح است اما در طلاق‌های توافقی که مدتی است رواج زیادی یافته است، زوجین به مشاور ارجاع داده می‌شوند. وظیفه مراکز مشاوره در قانون حمایت از خانواده مصوب سال ۹۲، سعی در ایجاد سازش عنوان شده است و دادگاه با ملاحظه نظریه کارشناسی مراکز مشاوره خانواده به تشخیص خود مبادرت به صدور رأی می‌کند، اما این مراکز چقدر موفق بوده‌اند و چقدر توانسته‌اند در کاهش آمار طلاق یا انصراف زوجین از طلاق مؤثر واقع شوند؟ مشاوره قبل از طلاق بدون حضور زوجین! خانی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که مشاوره‌های پیش از طلاق خصوصا‌ً در طلاق توافقی چقدر موفق است، گفت: تاکنون در هیچ پرونده‌ای ندیده‌ام و نشنیده‌ام که مشاوره پیش از طلاق باعث انصراف زوجین از طلاق شود. مشاوره‌ها حدوداً ده دقیقه تا یک ربع طول می‌کشد و تنها دلایل طلاق از زوجین پرسیده می‌شود و در واقع حالت تشریفاتی دارد. وی افزود: در بسیاری از موارد که زوجین اقدام به گرفتن وکیل برای طلاق می‌کنند حتی در جلسه مشاوره هم حضور پیدا نمی‌کنند و مشاوره هم نمی‌روند! این صحبت را چند وکیل دیگر هم تأیید کردند با این اختلاف که ظاهراً در برخی دادگاه‌ها در  برخی شهرها همچون کرج مشاوره‌های پیش از طلاق جدی‌تر گرفته می‌شود و در مواردی هم نتیجه‌بخش است. فاطمه یکی از زنانی است که به صورت توافقی از همسر خود جدا شده است، وی در خصوص مشاوره پیش از طلاق گفت: تنها چیزی که از ما پرسیدند دلایل طلاق بود، هیچ اثری از مشاوره نبود، مشاور چیزی بیشتر از دلایل طلاق و مواردی که به قاضی گفته بودیم نپرسید، مشاوره کاملاً فرمالیته و فانتزی بود. شیرین با شنیدن سؤال از مشاوره پیش از طلاق در دادگاه خندید و گفت: مشاوره که نبود فقط پرسیدند چرا جدا می‌شوید و ما هم هرکدام یک دلیل گفتیم و مشاور هم یادداشت کرد و تمام شد، نه راهکار داد، نه حتی گفت جدا نشوید، یک ربع هم بیشتر طول نکشید آن هم چون همزمان یادداشت می‌کرد یک ربع طول کشید.


مشاوره پیش از طلاق بدون حضور زوجین!/ ۱۵ دقیقه مشاوره تنها برای شنیدن دلایل طلاق

مراجعه به مشاور پیش از طلاق توافقی مطابق قانون ضروری است اما متأسفانه جلسات مشاوره‌ای که برای زوجین برگزار می‌شود فرمالیته است و با رد و بدل شدن چند سؤال از دلایل طلاق خاتمه پیدا می‌کند.


مشاوره پیش از طلاق بدون حضور زوجین!/ ۱۵ دقیقه مشاوره تنها برای شنیدن دلایل طلاق

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس_مریم ضیایی: حکمیت یا مراجعه به ریش‌سفیدها برای حل و فصل مشکلات خانوادگی از گذشته در فرهنگ کشور ما وجود داشته است، برخلاف تصور که برخی کم بودن آمار طلاق در چند دهه گذشته را به تحمل کردن شرایط به هر قیمت توسط زوجین مرتبط می‌دانند، وجود نهادهای اجتماعی همچون حکمیت و دل دادن به مشاوره ریش سفیدهای فامیل و محل در کنار روحیه گذشت از جمله عواملی است که در کم بودن آمار طلاق در گذشته تأثیرگذار بوده است.


رجوع به حَکَم هرچند همچنان در صورتی که طلاق به درخواست یکی از زوجین باشد مطرح است اما در طلاق‌های توافقی که مدتی است رواج زیادی یافته است، زوجین به مشاور ارجاع داده می‌شوند.


وظیفه مراکز مشاوره در قانون حمایت از خانواده مصوب سال 92، سعی در ایجاد سازش عنوان شده است و دادگاه با ملاحظه نظریه کارشناسی مراکز مشاوره خانواده به تشخیص خود مبادرت به صدور رأی می‌کند، اما این مراکز چقدر موفق بوده‌اند و چقدر توانسته‌اند در کاهش آمار طلاق یا انصراف زوجین از طلاق مؤثر واقع شوند؟


*مشاوره قبل از طلاق بدون حضور زوجین!


خانی، وکیل پایه یک دادگستری در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به این پرسش که مشاوره‌های پیش از طلاق خصوصا‌ً در طلاق توافقی چقدر موفق است، گفت: تاکنون در هیچ پرونده‌ای ندیده‌ام و نشنیده‌ام که مشاوره پیش از طلاق باعث انصراف زوجین از طلاق شود. مشاوره‌ها حدوداً ده دقیقه تا یک ربع طول می‌کشد و تنها دلایل طلاق از زوجین پرسیده می‌شود و در واقع حالت تشریفاتی دارد.


وی افزود: در بسیاری از موارد که زوجین اقدام به گرفتن وکیل برای طلاق می‌کنند حتی در جلسه مشاوره هم حضور پیدا نمی‌کنند و مشاوره هم نمی‌روند!


این صحبت را چند وکیل دیگر هم تأیید کردند با این اختلاف که ظاهراً در برخی دادگاه‌ها در  برخی شهرها همچون کرج مشاوره‌های پیش از طلاق جدی‌تر گرفته می‌شود و در مواردی هم نتیجه‌بخش است.



نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی